DJ Maestro mag toch wel de grondlegger van JazzDJ’s genoemd worden. Wij hadden de eer om Martijn te mogen interviewen op ons kantoor in Amsterdam. Onder het genot van een kop koffie, waar Martijn zo van houdt, hebben we gesproken over zijn carrière en toekomstplannen. Lees verder om meer te weten te komen over deze befaamde dj!

DJ Maestro

Interview met de Nederlandse trendsetter DJ Maestro
Beginnen bij het begin: waar is de liefde voor jazz ontstaan?

Eigenlijk al vrij jong, toen ik 15 of 16 jaar was begon ik een beetje te DJ’en op de hockey disco en op de tennisclub en zelfs op school in de pauze mocht ik dat doen. Daarna was ik al vrij snel klaar met de standaard disco die we toen draaiden en interesseerde ik mij wel in hiphop, maar houd niet van rap. Daarom ben ik allerlei hiphop platen gaan doorspitten, op zoek naar samples die door hiphoppers gebruikt werden. Zo begon ik echt de groove en jazz te ontdekken.

Toentertijd had ik weinig geld dus ging ik rommelmarkten afstruinen. Mensen zette ook hun vinyl platen bij het grofvuil, omdat iedereen toen overstapte op cd’s. Elke hoes met een funky artiest erop nam ik dan mee. Ik zou willen dat ik met de kennis van nu daar over straat rondliep om mooie vinyl platen te zoeken. Zo ben ik in die rare groove en jazz terecht gekomen. Dat vond ik, en nu nog steeds, toch écht het leukste.

Hoe ziet een dag in het leven van DJ Maestro eruit?

Koffie en sigaretten. Verder zit ik heel veel achter de computer. Ik programmeer het radiostation Jazz de Ville. Dit heeft 4 kanalen dus dat is wel veel werk. Ik probeer ook veel nieuwe muziek te ontdekken door platenwinkels door te zoeken. Ik ga straks ook nog even een rondje doen. Laatst vond ik toevallig ook voor €3 een hele oude eigen plaat. Die koop ik altijd als ik deze zie en dan geef ik die cadeau. Ja, dat zijn wel de hoofddingen en lekker met mijn dochter op pad doordeweeks.

Je hebt al veel mooie albums uit mogen brengen. Welke is jouw persoonlijke favoriet, of bij welke heb je het meest genoten tijdens het maken van het album?

De eerste bij Blue Note was wel heel speciaal omdat ik daar alleen maar van kon dromen dat ik ooit bij Blue Note getekend zou worden. Echter was dat album heel snel in elkaar gezet, echt in 2 of 3 uurtjes. In die tijd had ik al mijn favoriete Blue Note nummers aan elkaar gevist, dat ging best snel. De 2e heeft het best verkocht, maar toen was ik onwijs verdrietig. Daarom staan er ook wel allemaal rare nummers op. Voor het maken daarvan ben ik toen op een boot gaan zitten en heb een grote tas met cd’s meegenomen. Daar heb ik wel de meeste herinneringen aan.

Little Girl Blue – Maestro remix

Het radiostation waar we het eerder ook al een klein beetje over hadden net, Jazz de Ville, hoe is dat ontstaan en wat is het idee erachter?

Ik was ooit programmeur en directeur van Arrow Jazz FM wat later Sublime FM is geworden. Daar ben ik uiteindelijk toch gestopt omdat ik daar mijn ei niet kwijt kon. Toen ben ik Jazz de Ville begonnen. We hebben wel veel luisteraars, maar verdienen er nog geen geld mee. Daarom ga ik binnenkort een app bouwen en mensen ervoor laten betalen per maand. Vergelijkbaar met wat je nu overal ziet met Spotify en Netflix etc. Het verschil met andere radiostations is dat Jazz de Ville echt 4 ‘mood’ stations heeft. Wil je wat rustigs dan zet je het ‘chill’ kanaal op, en tijdens werk kun je bijvoorbeeld het ‘groove’ kanaal opzetten. Maar het meest populaire kanaal is wel het echte jazzkanaal. Dat is ook logisch aangezien de naam.

Muziek is door de jaren heen best veranderd. Hoe heb je zelf al die veranderingen ervaren en wat valt je daar het meest aan op. Misschien is muziek ook meer elektronisch geworden tegenwoordig?

Klopt, maar er zijn ook altijd weer tegenbewegingen. Toen ik bekend werd met Blue Note Trip was het heel elektronisch daarvoor geweest, en toen kwam als tegenbeweging de lounge muziek. Daar heb ik ook wel wat op meegelift. Het is tegenwoordig allemaal wel erg elektronisch ook met techno etc. Ik denk daarom dat daar ook wel weer een tegenbeweging voor zal komen dat er weer meer organische muziek komt.

Wat ik jammer vind is dat tegenwoordig iedereen zichzelf DJ noemt. Dat met een sync knopje indrukken je kan doen alsof je kunt mixen. Daarom heb ik altijd vinyl gedraaid en leg ik ook de nadruk op dat ik [vinyl]( DJ ben. Met vinyl draaien vind ik het mooi dat je laat zien dat je de platen hebt gekocht, dat je de moeite hebt genomen om die muziek te vinden.

Wat is het mooiste moment uit je carrière tot nu toe en wat zou je nog graag willen bereiken of doen?

Dat ik bij Blue Note getekend heb is wel echt het mooiste. Daardoor heb ik veel kunnen reizen en dat heeft veel mooie deuren geopend. Wat ik nog heel graag een keer wil doen is op Montreal Jazz staan.

DJ Maestro en zijn vinyl collectie

Heb je nog een tip die je aan onze Gigstarter artiesten/DJ’s wil meegeven?

Ja, volg je eigen koers en maak zelf muziek. Ik heb nog de mazzel gehad dat je bekend kon worden met een verzamel LP of mix album, dat kon toen nog. Tegenwoordig wordt dit bijna niet meer gemaakt. Nu moet je echt zelf muziek maken, uiteindelijk word je toch op iets unieks geboekt. Remixes maken zie ik ook als zelf muziek maken.

Wil je zelf misschien nog iets kwijt, wat wij niet hebben gevraagd?

Ja ik wil nog wel vertellen waarom ik DJ ben geworden, ik vind het gewoon heel leuk om mensen te laten dansen. Naarmate ik bekender ben geworden mocht ik ook op grotere podia staan, maar daar hou ik eigenlijk helemaal niet van. Ik ben ooit als dj begonnen op schoolfeestjes, dan was ik tegelijkertijd gewoon glazen aan het wassen en aan het DJ’en in een hoekje. Dan stak ik mijn hoofd om de hoek om te kijken of alles goed ging en dan zag ik dat ze allemaal lekker stonden te dansen.

Het gaat mij niet zozeer om de aandacht die er allemaal bij komt kijken. Je moet eigenlijk ook helemaal niet kijken naar een DJ, ja alleen als het een hele goeie scratcher is misschien. Als iemand alleen maar met zijn telefoon staat te filmen omdat er een grote artiest staat te draaien en niet te dansen, dan vind ik dat onzin. Mensen moeten echt voor de muziek komen. Daarom neem ik ook graag muzikanten mee, dan kunnen mensen daar lekker naar kijken en wordt het er ook muzikaal interessanter door.

Interview in Gigstarter: https://www.gigstarter.nl/blog/dj-maestro